Tyst, snabb och miljövänlig racing – på väg att etablera sig på Arntorp

Om alla pusselbitar faller på plats kommer Kungälv att ha en egen gokartbana sommaren 2017. Det är företaget Gokartcentralen, med säte i Göteborg, som planerar för en etablering på Arntorp och en 450 meter lång inomhusbana med el-gokartbilar.

Bakom projektet står entreprenören och motornörden Martin Svendsen som sedan 2010 äger och driver den framgångsrika verksamheten Gokartcentralen mitt i centrala Göteborg. En inomhushall om 4500 kvm med en halv kilometer lång bana och ett 20-tal bilar som drivs med el. I hallen finns även restaurangverksamhet med fullständiga rättigheter, shuffleboard, raceroom, biljard med mera.

– Elbilarna i fråga är våra egna innovationer som vi tagit fram i samarbete med Caroli Motor i Bjuv och Adigo Drives i Mölndal. Fördelen med elbilarna är att de är tysta, miljövänliga och minst lika snabba som traditionella bensindrivna gokarts, säger Martin Svendsen som själv har en lång racingbakgrund med bland annat två SM-tecken på CV:et.

Det framgångsrika racingkonceptet hoppas nu Martin kunna "exportera" till grannkommunen Kungälv – närmare bestämt till Arntorp där han förvärvat 1,5 hektar mark genom ett nära samarbete med Bokab.

– Min förhoppning är byggstart efter årsskiftet och invigning till sommaren 2017. Då ska en inomhushall om 4500 kvm med 21 elbilar – och i övrigt samma utbud som i Göteborg – stå färdig. På sikt planerar Martin även för en utomhusdel med öppningsbara portar, vilket gör att man kan köra både inne och ute.

På frågan om varför just Kungälv blev aktuellt som etableringsort är Martin tydlig:
– Bland annat bor jag i kommunen och gillar det jag ser vad gäller företagsetablering, och dessutom är läget precis längs med E6 bra rent exponeringsmässigt.

För Martin handlar det om en investering på i runda tal 20 miljoner kronor och om allt blir verklighet innebär det 5-10 arbetstillfällen.

– Det ska bli jättekul. Jag vet av erfarenhet att det är en mycket uppskattad aktivitet som vänder sig till alla som är minimum 135 cm långa och upp till 80-90 år. Det enda man behöver göra är att gasa, bromsa och styra. Oavsett ålder och kön – hornen i pannan växer alltid när man väl satt sig i sätet och spänt fast fyrpunktsbältet, säger Martin och skrattar.

  Sidan uppdaterades: